MAPES i LLENGÜES DEL MÓN EN UN SOL CLIC.–

El Dia Internacional de la Llengua Materna (International Mother Language Day) se celebra el 21 de febrer de tots els anys i va ser proclamat per la Conferència de la UNESCO en novembre de 1999. Des de febrer del 2000, aquesta data és observada amb l’objectiu de promoure el multilingüisme i la diversitat cultural.

Les llengües són l’instrument de més abastament per a la preservació i desenvolupament del nostre patrimoni cultural tangible i intangible. Tota iniciativa de promoure la difusió de les llengües maternes servirà no només per incentivar la diversitat lingüística i l’educació multilingüe, sinó també per a conscienciar sobre les tradicions lingüístiques i culturals del món i inspirar la solidaritat basada en la tolerància, l’enteniment i el diàleg.

Molts de nosaltres, des de que naixem fins que mori, parlarem la mateixa llengua: la que aprenem de petits, la que parlen els nostres pares i els nostres avis.

Però, també hi ha moltes persones en el món que parlen idiomes que estan en perill de desaparició; amb el que hauran d’aprendre una nova llengua per a poder desenvolupar les seves activitats quotidianes (estudiar, treballar, etc.) i només podran parlar el seu idioma matern amb els seus pares i avis.

Es tracta de gent que pertany a comunitats o grups minoritaris, que només parlen una llengua que només coneixen ells. Això té una conseqüència molt perjudicial per a ells: a mesura que aquests grups van desapareixent, van morint i cada cop menys persones parlen aqueix idioma.

Hi haurà algú que pugui pensar que aquest fet té un cantó positiu, ja que si tothom parléssim la mateixa llengua, ens podríem entendr4 millor. Però en realitat, no es tracta d’un benefici, sinó un empobriment de la nostra diversitat cultural. A la fi, tots en sortim perjudicats.

– – – – – – – – – – – – –

Dades reveladores:
• Des que l’ésser humà va començar a parlar, unes 30.000 llengües han desaparegut.

• Actualment, de les 6.000 o 7.000 llengües del món, unes 3.00 estan en perill d’extinció.

• Cada any desapareixen al menys 10 idiomes.

• Es considera que una llengua està en perill, quan la parlen menys de 100 mil persones.

Linguamón (organisme de la Generalitat) posa en marxa Mapes Vius, una eina interactiva pionera per a conèixer de prop la diversitat lingüística del món

– – – – – – – – – – – – –

-AMPA CAN PLANAS –