L’INSOMNI UN PROBLEMA AMB SOLUCIÓ

Qui no ha tingut al llarg de la seva vida alguns episodis d’insomni? El doctor en medicina familiar y comunitària, Víctor García Navarro ens dóna algunes pautes per poder dormir bé.

L’insomni, conciliar el son o tenir un son reparador, afecta a un 30% de la població.

Es pot donar a causa de malalties orgàniques o psiquiàtriques i també pot ser puntual a vegades motivat per preocupacions o vivències complicades.

El problema augmenta amb l’edat.

Cal indagar i fer-ne un seguiment :

  • Història de la son : horaris , nº de vegades que despertem, viatges, canvis en el torn de treball, exercici físic, repercusió vida diària ( anotar-lo en un diari)
  • Consum de fàrmacs.
  • Antecedents familiars.
  • Concurrència de roncopaties, apnees, moviments bruscos, sonambulisme, bruxisme…

Proves complementàries :

  • Polisomnografia : síndrome d’apnees obstructives
  • Analítica amn TSN ( descartar hipertiroidisme)

Tractament :

  • Ha de fer-se sobre la causa que ho provoca.
  • Teràpies cognitivo conductuals.
  • Higiene de la son : evitar estimulants, alcohol, exercici físic intens abans d’anar a dormir, no fer sopars copiosos, no fer migdiades i seguir horaris rutinaris.
  • Associar el dormitori amb dormir.
  • Teràpies de relaxació.
  • El tractament farmacològic només és útil durant pocs dies, és difícil de retirar i pot mantener el seu efecte al dia següent. Si es pren durant una llarga temporada és perjudicial.

Algunes pautes per millorar l’insomni :

  • Les hores de son canvien amb l’edat : joves unes 8 hores , persones de 70 anys amb 6 hores és suficient. Algunes persones amb poques hores ja en tenen prou. Hi ha també èpoques com menopausa, embaràs que ens pot costar més dormir.
  • Un got de llet calenta o una infusió pot ajudar.
  • Música suau , llegir, meditació, un bany calent…
  • L’habitació sense soroll, amb temperatura agradable ( uns 18º ), a les fosques. No ha de ser lloc de treball, televisió, telèfon.
  • Anar a dormir quan es tingui son. Si passat 1/4 d’hora encara no dormim, sortir de l’habitació i fer alguna activitat tranquila fins que tornem a tenir son.
  • No amoïnar-se si no podem dormir.

Lola Aurín

 

 

Publicat a General