ELS BOSCOS DEL MAR,ELS MÉS AMENAÇATS DEL PLANETA

Els boscos del mar_02_05_2017

El Dr. en Ciències biològiques, Josep M. Gili, de l’Institut de Ciències del mar de Barcelona és un gran expert en fons marí i especialment en meduses.

Dirigeix el projecte “El mar a fons” que té com objectiu apropar el mar als alumnes de Secundària.

El gran repte de l’humanitat són els Oceans. Només en coneixem entre un 5 i un 10 % d’aquests i confiem en que les generacions futures es dediquin a explorar-los.

Els Oceans són una gran massa d’aigua i hem de començar per ficar el cap dins i mirar. Hi ha animals descoberts fa molt poc temps com les sirenes semblants a les mitològiques.

Conèixer l’oceà amb la marea baixa va ser l’inici de la Biologia marina.

Els grans invents actuals com el submarí que baixa fins les grans fondàries, 11.000 metres de profunditat , ha permès descobrir la vida en aquests llocs.

La muntanya més alta del planeta és un volcà de Hawai que es fica a 7.000 metres de profunditat.

Els boscos del mar tenen quasi el mateix paper  que els de la terra: estabilitat i diversitat.  Quan els homes alteren artificialment els boscos, es poden produir desastres com en el tsunami: per agradar els turistes, els boscos de manglars s’havien netejat del fang  i aquelles platges havien perdut la capacitat de retenció de la massa d’aigua.

A més de 100 mts. de profunditat no hi ha llum i els boscos deixen de ser de plantes per ser substituïts per boscos d’animals que viuen de les plantes, microalgues, que alimenten altres organismes que alimenten els animals.

SOPA DE MAR

10.000.000 de virus

1.000.000 de bacteris

1000 algues petites

10 algues grans

1 crustacis petits

Protozous, bacteris, virus,etc. Els animals com les esponges, les meduses, etc. filtren la sopa marina.

Les plantes busquen la llum i els animals les partícules en suspensió.

També trobem corrents marines, vents…

Els animals que formen boscos, p.ex. els corals, creixen com a plantes. Viuen junts mascles i femelles per poder enviar els espermes amb els vents i corrents. Es comporten com a plantes.

Les funcions dels boscos marins són donar refugi i aliment a molts animals, també són guarderies marines d’animals com el bacallà, el lluç o la gamba.

Actualment les noves xarxes”d’arrastre” arrasen el fons marí.

Jaques Ricard, astrònom suís, va baixar a la Fosa de les Marianes en 1960 fins a 11.000 mts. de profunditat i el van rebre molts peixos desconeguts.

Franklin va fer una expedició en submarí al llarg de la Corrent del Golf.

Alvin va descobrir la Cordillera de Galàlagos.

Hi ha 20.000 muntanyes marines, però coneixem molt poques.

Amb les noves tecnologies l’home ha penetrat a la foscor.

Esperem que no s’arribi tard als fons marins, que no els trobem destruïts.

Pilar Gimeno

Publicat a Notícies